تبلیغات

نقش خصوصیات اخلاقی و اجتماعی جامعه ایران در روند تحول دولت و دموکراسی

نقش خصوصیات اخلاقی و اجتماعی جامعه ایران در روند تحول دولت و دموکراسی

 

برداشت از این مقاله در صورت ذکر منبع آزاد است

نقش خصوصیات اخلاقی و اجتماعی جامعه ایران در روند تحول دولت و دموکراسی 

جواد مسعودی

چکیده:

خصوصیات اخلاقی افراد در جامعه زمینه بروز بسیاری از کنشها و واکنشهای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آن جامعه را فراهم می آورد. جائیکه اخلاق روزمره اجتماعی بر اثر استمرار، تبدیل به عرف و حتی گاهی مواقع قانون می گردد، دولتها نیز متأثر از این فرآیند، نقش خاصی را در طول حیات خود در عرصه سیاست داخلی و بین الملل بازی خواهند کرد. با توجه به خصوصیات اخلاقی و اجتماعی خاص جامعه ایرانی که خود نیز از مولفه های گوناگونی نشأت گرفته، توجه به واکنش دولتها به این امر و همچنین میزان تأثیر پذیری آنها از شرایط و فضای اخلاقی و فرهنگی جامعه ای که در آن حکمرانی می کنند، قابل تأمل می باشد. در واقع رفتار اجتماعی افراد در درون جامعه را می توان پژواکی دانست که رفتار سیاسی دولت را تحت تأثیر  قرار می دهد. اگر چه عواملی چون منافع ملی، امنیت ملی، نظام بین الملل و ... در بروز رفتار سیاسی دولتها نقش مهم و حساسی دارند، اما از نقش فزاینده خصوصیات اخلاقی و اجتماعی جامعه در این مقوله نیز نمی توان گذشت. این مقاله سعی دارد تا به نوعی رابطه واکنش و رفتار سیاسی دولتها در عرصه داخلی و خارجی را در کنش اجتماعی و اخلاقی جامعه جستجو نموده و مختصراً به مولفه های موثر در این رابطه بپردازد.

واژگان کلیدی: جامعه، دولت، خصائل اجتماعی، نوسازی فرهنگی، فرهنگ اجتماعی

 

ادامه ی مطلب ...

برای دسترسی به ادامه ی مطلب، باید عضو سایت بشوید. اگر قبلا در سایت عضو شده اید، برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

پاسخ دهید

3 نظر

محمدرضاکلامی  ۱۳۹۱/۱۲/۲۰ - ۱۰:۲۰:۲۶

سلام . با تبریک فرارسیدن فصل نوآوری و شکوفایی و ایام تبدیل شدن و خانه تکانی جسم و روح ، مطالب شما را مطالعه و دریافت نمودم با تشکر فراوان .دانشجوی شما کلامی

BHW  ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۲۳:۵۵:۰۵

Thanks for a marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you will be a great author. I will be sure to bookmark your blog and will come back later in life. I want to encourage you to ultimately continue your great job, have a nice day!

Arturo  ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۰۳:۳۰:۲۹

Hello there! This article couldn't be written much better! Going through this article reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I will send this post to him. Fairly certain he's going to have a great read. Many thanks for sharing!