پنج راه چمران همدان مترصد فاجعه
پنج راه چمران همدان مترصد فاجعه
جواد مسعودی
با نگاهی ساده به اغلب معابر و خیابانهای شهرمان متوجه وجود برخی مشکلات ترافیکی و مهندسی شهری خواهیم شد که با اندکی حوصله مسئولین مربوطه می توان از ایجاد حوادثی که احتمال وقوع آنها در این گذرگاهها .جود دارد، جلوگیری نمود. در این خصوص اگر چه شهرداری و راهنمایی و رانندگی شهر با سرمایه انسانی و امکانات و بودجه موجود خود؛ نظمی نسبی را در خیابانها و معابر شهری بوجود آورده اند، اما اینها برای جلوگیری از حوادث ناگوار و تصادفات احتمالی خیابانها و بلوارهایی که مهندسی آن خطرناک می باشند، نیست. به کرات شاهد بوده ایم تا حادثه ای غم انگیز در معابر شهری رخ ندهد؛ عکس العمل کمتری از سوی مسئولین برای رفع مشکلاتی که باعث چنین حوادثی می شود، انجام می گیرد. حادثه میدان رسالت سابق که در آن یکی از کامیونهای حادثه ساز هوو در سال 89 جان 4 انسان بیگناه را گرفت و 8 نفر را نیز زخمی نمود را به خاطر آورید. هر چند نگاه ما به امور جاری شهر که به دست مسئولین شهری رتق و فتق می شوند نگاهی سلبی نیست و خدمات انجام شده خوب شهر هم با نگاه مثبت بررسی می کنیم و این را هم می دانیم که قبل از وقوع حادثه مذکور، میدانی در آن گذرگاه احداث و طرح ساخت تقاطع غیر همسطح هم در بلوار رسالت از قبل در دستور کار مسئولین شهر بوده است، اما بد نیست بدانیم؛ عملیات اجرایی ساخت چنین پلی که حوادث جاده ای منطقه را کاهش داد، بعد وقوع حادثه دلخراش مذکور بود که تسریع پیدا کرد و اکنون ضریب امنیت آنجا را بالا برده است.
امروز نیز حادثه در کمین نقطه ای دیگر از شهر است، جائیکه قبلاً به سه راه چمران معروف بود و اکنون باید از آن بعنوان پنج راه خطرناکی نام برد که از هر لحظه آن بوی حادثه به مشام می رسد. با توجه به گزارشاتی که مردم این منطقه در خصوص چاره اندیشی برای این گذرگاه به مسئولین ذیربط داده اند، بعید به نظر می رسد دستگاههای مربوطه چنین گذرگاه خطرناکی را از قلم اصلاحات شهری خود انداخته باشند. به هر حال با اجرای یکی دو مورد اصلاحی و فنی و همچنین نصب پل عابر پیاده می توان ضریب امنیت جانی رانندگان خودروهای عبوری و عابران پیاده را هر دو باهم افزایش داد تا شاهد وقوع حوادث ناخوشایند در آینده نباشیم.
به نظر می رسد جداول قسمت شمالی جنوبی بولوار شهید خرمرودی از پنچ راه چمران که امتداد آن باز مانده است، در صورتیکه 10 تا15 متراز شمال و چند متر در قسمت جنوبی آن ادامه پیدا کند، خطر موجود در این ناحیه به میزان زیادی کاهش می یابد، چرا که خودروهایی که از خیابان تازه تأسیس جنب پارک پرواز و همچنین بلوار خرمرودی و خیابانهای اطراف و خصوصاً معبر باریکی که ادامه کوچه بوده و وارد منطقه پنج راه می شوند ناچار می شوند از دور برگردانهای موجود در هر دو سوی بلوار استفاده نمایند و نه هرگونه که خود به دلخواه خواستند از آن معبر راه خود را باز نمایند. از سویی دیگر لزوم نصب یک پل عابر پیاده در محل این پنج راه به وضوح احساس می شود. بدین ترتیب جان رهگذران و عابران پیاده در مواجهه با خودروهایی که از پنج سو در هنگام عبور به آنها هجوم می آورند نیز در امان خواهد ماند. این نظری است که مردم منطقه بجد به دنبال آن بوده و بنابرگزارش خبرنگار ما مردم منطقه اعتمادیه – چمران و خیابان سلحشور در پی تنظیم نامه و شکوائیه ای هستند تا با ارائه آن به فرمانداری و شهرداری درخواست خود مبنی بر رفع مشکلات این گذرگاه خطرناک و همچنین نصب پل عابر پیاده در این منطقه را جامعه عمل بپوشند.
در سوی دیگر این پنج راه یعنی در تقاطع بلوار خرمرودی با بلوار عمار – رنجبران (که مسئولین مربوطه اکنون با ایجاد میدانی پلاستیکی در حال محک زدن و آزمایش کنترل ترافیک آن برای احداث واقعی میدان هستند) خطری دیگر در کمین است که لازم است با ایجاد سرعت گیرهای قوی آن را مهار کنیم. به عبارتی با احداث یک سرعت گیر سخت در سراشیبی پنج راه چمران و در چند متری چهارراه عمار؛ می توان به مقدار زیادی سرعت خودروهای عبوری این منطقه را که بواسطه شیب تند خیابان نیز بعضاً ناخواسته گرفتار آن می شوند را کاهش داده و ضریب امنیت خوبی را هم برای عابران پیاده و هم برای خودروهای در حال تردد بوجود آورد. این سرعت گیر در ورودیهای بلوار رنجبران و عمار نیز مناسبت دارند؛ زیرا خودروها با احتیاط بیشتری وارد محوطه میدان گونه گشته و ترافیک و سرعت موجود در منطقه را به میزان قابل توجهی کاهش داده و منظم می کند. چنین وضعی زمانی بصورت جدی مطرح می گردد که فصل زمستان از راه می رسد و با اندک بارش برف و باران سراشیبی فوق تبدیل به محلی بسیار خطرناک برای خودروهایی می شود که با وجود برف به سختی می توانند خودرو خود را کنترل نمایند. امیدواریم مسئولین ذیربط با اصلاح معابری اینچنینی در شهر، امنیت و آسایش شهروندان را قبل از وقوع حادثه ای ناگوار، تأمین کنند تا کمتر شاهد حوادث دلخراش شهری باشیم؛ چرا که مردم به اندازه خارج از استاندارهای جهانی در جاده های کشور قربانی می دهند.
در این خصوص یکی از کارشناسان ترافیک شهر ضمن تائید خطرناک بودن تقاطع عمار – رنجبران با خرمرودی - اعتمادیه می گوید: ما در چند جلسه شورای ترافیک شهر - که اعضای آن را نمایندگان راهنمایی و رانندگی، شهرداری، فرمانداری و استانداری تشکیل می دهند - راهکارهای خود را پیشنهاد داده ایم و لذا در مرحله اول میدان پلاستیکی آزمایشی را به مرحله اجراء گذاسته ایم و در صورتی که این تمهید جواب ندهد، نصب سرعت گیر در سراشیبی تند اعتمادیه به سمت میدان پلاستیکی را در دستور کار خود داریم. شورای ترافیک نیز در حال کار کارشناسی بر روی پروژه سرعت گیر می باشد. در این خصوص ما پیشنهادمان این است که با نصب یک چراغ چشمک زن در این تقاطع و با محوریت حق تقدم خودروهای عبوری بلوار خرمرودی – اعتمادیه، مسیر را تحت کنترل درآوریم.
این کارشناس ترافیکی همچنین در مورد تقاطع خطرناکتر از تقاطع عمار – اعتمادیه یعنی پنج راه چمران نیز راهکارهای خود را ارئه داده، اما هرگونه تغییر در وضعیت فعلی این پنج راه که در جهت بهبودی اوضاع ترافیکی این منطقه مفید خواهد بود را منوط به موافقت شورای ترافیک شهر می داند. وی با تائید نا امن بودن این معبر شهری چه برای عابران پیاده و چه برای خودروهای عبوری، اضافه می کند که ما بعنوان کارشناس ترافیک شهری قطعاً این مسئله را در شورای ترافیک شهر طی مکاتبات اولیه مطرح کرده و در جلسه مربوطه از طرحهای خودمان جهت افزایش ضریب ایمنی این پنج راه دفاع خواهیم نمود، اما در نهایت این اعضای شورای ترافیک شهر هستند که تصمیم گیرنده نهایی اند.
این مسئله ایست که اکثر رانندگان این منطقه نیز با آن موافق هستند. خبرنگار ما در گفتگویی که با حداقل 10 نفر رانندگان خودروهای عبوری دائمی مثل تاکسیها داشته، همگی محالف وجود میدان پلاستیکی بوده و از احداث سرعت گیر در سراشیبی بلوار اعتمادیه استقبال به عمل آورده اند. به هر حال نظر تاکسیرانان و رانندگان منطقه مذکور در نوع خود جای بررسی داشته و یقین داریم که شورای ترافیک شهر نیز به چنین نظراتی خواهد اندیشید، هر چند ممکن است که برخی پیشنهادها و نظرها غیر کارشناسی باشند، اما قطع به یقین تمام اظهار نظرها نمی تواند در زمره باطل قرار گیرد و هستند پیشنهادها و نظرهای مردم و رسانه ها که ارزش طرح در شورای پر طمطراق ترافیک شهری را داشته باشند.
اگر چه همه چیز واضح و روشن است و کارشناس ترافیک نیز موارد لازم را توضیح داده بود، اما به جهت رعایت برخی ملاحظات، بر خود واجب دیدیم تا با مسئول کمیته ترافیک شهر نیز در این خصوص صحبتی داشته باشیم. با توجه به اینکه فرد جدیدی بر این نهاد مدیریت داشت با ایشان تماس حاصل شد و مقرر گردید تا فرد دیگری ار همان مجموعه پاسخگوی ما باشد. بدین ترتیب تا بیست و چهار ساعت منتظر تماس فرد مذکور ماندیم و خبری از وی نشد و به لحاظ رعایت ادب مجدداً با مدیریت جدید تماس حاصل شد که جوابی به زنگ ما ندادند.
با این اوصاف به نظر می رسد شورای ترافیک تا حادثه ناگواری در چنین نقاط و معابر خطرناک شهری رخ ندهد، بطور جدی وارد موضوع نمی گردد. اما دوستان عزیز و اعضای محترم شورای ترافیک بیائید اینبار علاج واقعه را قبل از وقوع آن بکنید تا در دو پیشگاه روسفید باشید: پیشگاه خداوند و پیشگاه مردم شریف و صبور شهر. این پنچ راه و تقاطع جنوبی آن (عمار- رنجبران) تنها معابر خطرناک شهری که باید اصلاح گردند نیستند و آخرین آنها هم نخواهند بود؛ چرا که تا زندگی ادامه دارد این مشکلات نیز در کنار زندگی شهری وجود دارند.
مخلص کلام اینکه آقایان بدانند در گذرگاه خطرناکی که وصف آن آمد احتمال وقوع تصادفات بسیار بالاست و نویسنده بر حسب رسالت مطبوعاتی؛ بر خود لازم می داند تا از کنار مشکلات و معضلات شهری که با جان و مال مردم بازی می کنند، بسادگی عبور نکند و در عدم انعکاس اخباری از این دست؛ هیچ عهدی با هیچکس نخواهد بست، چرا که مردم و رفع مشکلات آنها اولی تر از هر توجیهی است.
پاسخ دهید