تبلیغات

راه آهن مهری ماندگار اگر محقق شود

راه آهن مهری ماندگار اگر محقق شود

راه آهن مهری ماندگار اگر محقق شود

استفاده با ذکر منبع مانعی ندارد

جواد مسعودی

با تلاش و پیگیری نمایندگان وقت مردم در مجلس (کارخانه‌ای و حاجی‌بابایی) و همچنین در زمان استانداری بهروز مردای، کلنگ پروژه راه‌آهن تهران - همدان - سنندج در سال 85 بر زمین زده شد. راه‌اندازی راه‌آهن همدان سال‌هاست که جزو آرزوهای هر شهروند در استان می‌باشد؛ اگرچه سوت اولین قطار در محور ملایر نواخته شده است؛ اما هنگام تکمیل و افتتاح واقعی هر دو خط آهن مذبور (ملایر – نهاوند – کرمانشاه و تهران – همدان – سنندج) به جرأت می‌توان گفت شاهد تحولات مثبت در ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای در استان خواهیم بود.

اتمام راه‌آهن غرب کشور که از اراک وارد ملایر و نهاوند سپس استان کرمانشاه می‌شود یکی از پروژه‌های مهم حمل و نقل ریلی دولت دهم است که علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی نیز روز شنبه 14/4/91 در نهاوند و در بازدید از 5 پروژه راه و مسکن این مطلب را عنوان کرد و افتتاح آن را تا پایان دولت دهم به مردم منطقه و استان نوید داد. مسئول روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان همدان در این خصوص می‌گوید: این پروژه که به صورت قطعات‌(4 الف) و(4 ب) با85 کیلومتردر حوزه استحفاظی استان قرار دارد به ترتیب با 38 و47 کیلومترطول، کلنگ احداث آن در فروردین‌ماه 89 و دی‌ماه 88 بر زمین زده شد و هم اکنون نیز هر دو پروژه از 5/52 و 40 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند. بنا بر همین گزارش، یک خط‌آهن مستقیم نیز از ملایر به همدان به طول90 کیلومتردر دست احداث است که در آینده‌ای نزدیک ارتباط ریلی این دو شهر مهم استان را برقرار خواهد ساخت.

اما در مورد راه‌آهن تهران – همدان – سنندج که به گفته مسئولان اداره راه و شهر‌سازی استان از پروژه‌های «مهر ماندگار» نیز می‌باشد اوضاع به گونه‌ای دیگر است؛ کلنگ احداث این خط‌آهن که 4 قطعه آن به طول151 کیلومتردر حوزه راه‌های استان همدان قرار دارد در سال 85 و در زمان استانداری بهروز مرادی و با تلاش‌های مستمر وی و نمایندگان وقت مردم استان در مجلس هفتم به زمین زده شد. با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این پروژه که تاکنون 5/71 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است از تهران تا همدان 12 ایستگاه خواهد داشت که از رودشور و پرندک آغاز شده و با گذر از شهرهای ساوه، نوبران، فامنین و کوریجان وارد همدان می‌شود.  

به هر حال وجود چنین طرح‌هایی در استان مایه مباهات مردم دیار الوند است و گذر دو خط‌آهن از همدان به دو نقطه از غرب کشور یکی از مهم‌ترین و مثبت‌ترین اتفاقاتی است که قطعاً تحولات گسترد‌ه‌تری در حوزه‌های مختلف گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی به دنبال خواهد داشت. در این میان، آنچه که باعث نگرانی است، توقف یا کندی احتمالی پیشرفت این طرح‌هاست؛ اگرچه مدیرکل راه و شهرسازی استان از جنس مدیران فعال و کوشا در حوزه کاری خود می‌باشد، لازم است آخرین اخبار پیشرفت درصدی این پروژه را در قالب گزارش‌های مصوّری به اطلاع مردم شهر و استان نیز برساند تا آنها قدردان چنین مدیرانی باشند و چنانچه خللی در انجام و تکمیل پروژه رخ ‌دهد، همان‌گونه نیز با ذکر دلایل آن، مردم را مطلع نمایند.

اکنون که نمایندگان استان با جدیت به دنبال تکمیل طرح‌های ناتمام و شروع طرح‌های خرد و کلان شهری و استانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، عمرانی، اجتماعی، ورزشی و... می‌باشند باید به پیشرفت پروژه راه‌آهن غرب نیز امیدوار بود؛‌ چراکه به سرانجام رسیدن چنین طرحی علاوه بر خواست مردم به دغدغه منتخبان آنها در مجلس نیز تبدیل شده است.

در هر صورت سخنان وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه 14 تیرماه خود در نهاوند باعث دلگرمی است؛ چراکه دولت دهم مصمم است تا پایان روز کاریش یعنی تا خرداد 92 این دو خط ‌آهن را به طور کامل افتتاح کند.

حال این مسئولان هستند که استان باید خود را برای این تحول مهم آماده کنند و بجد پیگیر اتمام این پروژه‌ها در کنار سایر طرح‌ها و برنامه‌ها باشند. تصور افزایش چند برابری گردشگران پایتخت تاریخ و تمدن کشور بعد از افتتاح خط‌ آهن تهران_ همدان – سنندج و خط ‌آهن ملایر – نهاوند – کرمانشاه،‌ ‌دور از ذهن نیست و هم ‌اکنون باید در فکر تمهیدات لازم برای پذیرش و کسب درآمد از گردشگران داخلی و خارجی باشند که در آینده‌ای نزدیک درآمدهای استان و خصوصاً شهر همدان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...