تبلیغات

لزوم افزایش دانش ایمنی بازاریان

لزوم افزایش دانش ایمنی بازاریان

لزوم افزایش دانش ایمنی بازاریان

نبود بودجه و نیروی انسانی عامل بسیاری از معضلات

استفاده با ذکر منبع بلامانع است

جواد مسعودی

بحث ایمنی بازار همدان، بحثی است داغ و قابل تأمل از این جهت که برای تأمین آن چندین دستگاه دولتی و غیر دولتی را درگیر خود می‌کند. در شماره‌های قبل به گوشه‌ای از لزوم برقراری امنیت ایمن‌سازی بازار و تأکید بر بحث آموزش کسبه پرداختیم. شما مسئولان هم خواندید و شندید، اما فقط به همین نباید اکتفا کرد.

اگرچه در بحث ایمنی، پیشگیری اهم بر امدادرسانی است، اما از آنجا که حادثه خبر نمی‌کند و به هر حال چه بر اثر سهل‌انگاری و یا عوامل دیگر، امکان رخ دادن اتفاقات عدیده‌ای از جمله آتش‌سوزی در بازار وجود دارد، لازم است تا در بحث امدادرسانی پزشکی نیز ورود داشته باشیم. باید دید در هنگام حادثه، نیروهای امدادرسان چگونه و در چه مدت خود را بر بالین بیمار و مصدوم می‌رسانند. در این خصوص گمار یکی از مسئولان مرکز اورژانس همدان، استاندارد رسیدن تکنسین اورژانس بر بالین بیمار در همدان را بین 5 تا 8 دقیقه می‌داند.

وی در پاسخ به این سوال که در معابر تنگ و باریک بازار همدان تکنسین‌های اورژانس چگونه وارد خواهند شد؟ اعلام می‌دارد: اورژانس همدان دارای دو دستگاه موتورسیکلت مخصوص اورژانس با تجهیزات نسبی اولیه است که می‌تواند با عبور از معبر تنگ و باریک بر بالین بیمار برسد، اما متأسفانه به دلیل نبود اعتبار کافی و نبود تکنسینی که گواهینامه موتور نیز داشته باشد، این دو دستگاه موتور بلا استفاده مانده است. گمار از وجود دو دستگاه اتوبوس اورژانسی که در داخل آنها 8 تخت با تجهیزات لازم تعبیه شده و آماده خدمت‌رسانی می‌باشند نیز خبر داد.

اینکه دستگاه امدادرسانی اورژانس شهر برای عبور از معابر باریک و تنگ چنین تمهیدی داشته است قابل ستایش است، اما تأسف اینجاست که مثل همیشه در بحث خدمت‌رسانی با پدیده نبود بودجه و نیروی انسانی مواجه می‌شویم.

مسئولان ما تا کجا می‌خواهند بحث نبود بودجه و نیروی انسانی را ادامه و کش بدهند؟ مردم تا کی باید چوب نبود این دو رکن خدمت‌رسانی را بخورند؟ به چه بهایی باید همیشه علاج واقعه را بعد از وقوع آن کنیم؟

چرا باید این دو دستگاه موتورسیکلت اورژانسی بنابر گفته این مسئول اورژانس شهر که برای امدادرسانی اولیه بیماران از بودجه بیت‌المال خریداری شده، فقط به دلیل اینکه نیرو و بودجه کافی وجود ندارد، به حال خود رها شوند؟ آیا مسئولین مربوطه بودجه‌ای برای این منظور در نظر نگرفته‌اند؟ چگونه برای خرید این موتورسیکلتها بودجه بوده، اما برای انجام کار اصلی آنها بودجه و نیروی لازم وجود ندارد؟ آیا واقعاً حل این مشکل، غیرممکن است؟ از سال82 تا 90 بازار همدان شاهد چهار آتش‌سوزی کوچک و بزرگ شده و این به معنی آن است که ما در هر دو سال یک آتش‌سوزی را تجربه کرده‌ایم. اگر خدای ناکرده حادثه‌ای مشابه سال قبل در بازار شهر رخ دهد و مصدومان حادثه برای زنده ماندن نیاز به کمک‌های اولیه همین تکنسین‌های اورژانس در سریع‌ترین زمان خود داشتند، امدادگران به موقع نرسیدند، چه کسی پاسخگوی مرگ احتمالی مصدومان است؟

اگرچه گمار حداکثر زمان رسیدن خودروهای امدادی و تکنسین‌های اورژانس بر بالین مصدومان را 8 دقیقه می‌داند، اما باید بدانیم بعضی اوقات با ترافیک و گره‌های کور آن، این زمان ممکن است دچار افزایش شود.

این مسئول اورژانسی شهر بر اساس استاندارد برای هر 70 هزار نفر یک عدد آمبولانس و دو نفر تکنسین را تعریف می‌کند و با اعلام اینکه در شهر همدان 8 پایگاه اورژانس از جمله در گنج‌نامه، شهرک الوند، بیمارستان‌های قائم، مباشر و تأمین‌اجتماعی مستقر هستند، با پیشنهاد احداث یک پایگاه در داخل بازار به دلیل اینکه بازار شب‌ها تعطیل است، موافقتی نداشت. در حالی که این بازار تقریباً از 6 صبح تا 9 شب (بستگی به بلندی روز دارد) به طور میانگین حتی تا 15 ساعت از طول روز را فعال است و رفت و آمد در آن جریان دارد.

این مسئول امدادرسانی شهر با اعلام اینکه اورژانس همدان در مراسم و آیین‌هایی مثل نمازجمعه و راهپیمایی‌ها آمبولانس‌های لازم را برای مصدومان احتمالی تدارک می‌بیند، در پاسخ این پیشنهاد که یک دستگاه آمبولانس در محوطه بازار مستقر شود، گفت: به دلیل نبود جا و مکان مناسب در بازار، می‌توان این دستگاه آمبولانس را در میدان امام(ره) مستقر نمود.

گمار البته دیگر نگفت که این حداقل کار مثبت را چه زمانی به مرحله عمل خواهد رساند.

بحث آموزش کسبه بازار در خصوص افزایش اطلاعات کمک‌های اولیه بسیار مهم است؛ به گونه‌ای که تا رسیدن تکنسین‌های اورژانس، اهالی بازار می‌توانند با رعایت نکات لازم از مصدوم مراقبت کرده و وی را زنده نگهدارند. در این خصوص باید به وسیله بروشورها و برگزاری کلاس‌های آموزش کمک‌های اولیه کسبه را آگاه کرد. در این خصوص اما اورژانس و دستگاه‌های امدادرسانی اقدامی انجام نداده‌اند و اگر چه کسبه با اعلام اینکه حاضرند هم در بحث ایمنی حریق و هم امدادرسانی به مصدوم در قالب کمک‌های اولیه، آموزش‌های لازم را ببینند، اما متولیان امر و دستگاه‌های مربوطه هنوز به صورت عملی اقدام موثری در این خصوص انجام نداده‌اند.

پاسخ دهید

1 نظر

BHW  ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۲۱:۵۷:۲۷

I do trust all of the ideas you've offered to your post. They are really convincing and can definitely work. Still, the posts are too short for novices. Could you please extend them a little from subsequent time? Thanks for the post.