تبلیغات

تجلیل از مفاخر و مشاهیر در قید حیات استان همدان

تجلیل از مفاخر و مشاهیر در قید حیات استان همدان

تجلیل از مفاخر و مشاهیر در قید حیات استان همدان

استفاده با ذکر منبع بلامانع است

جواد مسعودی

مفاخر علم و ادب و هنر در هر جامعه آئینه ای از میراث نمدن و فرهنگ آن جاتمعه می باشند که گفتمان نظری و عملی و حافظان علم و فرهنگ تمدن بشری در ازمنه خود می باشند. اگر تمدنهای بشری عامل و ساختار رفتار اجتماعی بشر بدانیم، اندیشمندان و مفاخر و مشاهیر جوامع نیز نیروهای انتقال دهنده تمدن بشری به نسلهای آینده می باشند که لازم است جایگاه رفیعی برای آنان در جامعه و اجتماع در نظر گرفته شود.

سعدی، حافظ، بوعلی سینا، مولانا، جلال آل احمد، آیت ا... بروجردی، آیت ا... بهجت و هزاران نفر دیگر از چنین بزرگانی در طول تاریخ چندین هزارساله ایران به ظهور رسیده و با فرهنگ ایرانی – اسلامی رشد یافته و بعدها با آثار خود به راهنمایی و ارشاد اذهان و دلهای مردم در بحثهای دینی، فرهنگی، ادبی و ... پرداخته اند.

این روزها که همدان در تب و تاب برگزاری یادمان و یابود یکی از این مفاخر بومی خود به نام عین القضات همدانی است، شهرداری همدان از سالها پیش و به منظور تجلیل از این دانشمند همدانی شروع به ساخت یک المان در حوالی میدان فلسطین نمود که اکنون آماده بهره برداری است. اگرچه توجه به چنین افرادی که از مفاخر علم و ادب استان می باشند کاری درخور توجه و پسندیده است، اما به یاد داشته باشیم که در استان همدان دهها نفر از مفاخر و مشاهیر علمی، دینی، ادبی و هنری داریم که اکنون در قید حیات بوده و همچون دکتر پرویز اذکایی و دکتر ذکاوتی همانند نگینی بر انگشتری تمدن همدان می درخشند.

لزوم توجه به مفاخر در قید حیات، می طلبد تا به درستی از تأثیرات معنوی آنها در راه اعتلای تمدن بشری سخن به میان آوریم. اکنون چند سالی است که دستگاههایی چون صداوسیما، سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند دستگاه مرتبط دیگر تحت عنوان چهره ها و صداهای ماندگار از چنین مفاخر در قید حیاتی تجلیل به عمل می آورند که این البته بیشتر در پایتخت دارای برد است و کمتر دیده شده است که مراکز استانها و شهرستانها این عمل نیکو تکرار شود. حال که ما مدعی کلانشهر شدن با پیشینه تاریخ و تمدن چندین هزارساله را داریم و حال که می خواهیم از مفاخری چون عین القضات همدانی تجلیل به عمل آوریم، چه بهتر که در کنار آن از اساتید به نام در عرصه علم و ادب نیز قدردانی نموده تا نام آنها را جاودانه سازیم.

متأسفانه در شهر و استان ما متولی خاصی برای برگزاری اینگونه بزرگداشتها یافت نمی شود و از همه بدتر به چنین افرادی آنگونه که باید بها داده نشده و کسی پیدا نشد تا از امثال دکتر اذکایی، دکتر ذکاوتی و یا حتی دکتر زلفی گل در مراسمی با شکوه تجلیل به عمل آورد تا به همه ایران و جهان آنها را در حد نام و نشان تاریخ تمدن همدان و ایران بشناسانیم.

باید بدانیم میراث فرهنگی حتماً نباید در قالب قلعه و تپه و یا کتیبه و ستون سنگی باشد، بلکه عالمان و اندیشمندان نیز به درستی می توانند جزء میراث و سرمایه های فرهنگی هر جامعه ای قرار گیرند. بنابراین توجه دستگاههای مربوطه به این امر بدیهی است و امیدواریم بزودی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران اولین همایش با شکوه تجلیل از میراث فرهنگی استانمان را شاهد باشیم.

در این خصوص و در گفتگویی که با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان داشتیم، وی نیز با اذعان بر این نکته که به زودی و در هفته میراث فرهنگی در سال آینده اولین همایش از مفاخر در قید حیات استان را برگزار می کنیم، از دستگاههای مرتبط دیگر همچون شهرداری و فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا به این موضوع ورود پیدا کرده و تأثیرگذار باشند.

ایزدی با بیان اینکه در ساهای گذشته در اداره میراث فرهنگی استان حوزه مفاخر را راه اندازی کرده ایم، افزود: با فرمانداریهای شهرستانهای استان مکاتباتی داشته ایم تا هر شهرستان یک روز را برای مفاخر خود در نظر بگیرند. به طور مثال 18 اسفند ماه امسال روز اسدآباد معرفی شد که این به بهانه تولد سید جمال الدین اسدآبادی به تثبیت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه هنرمندان ما در بخشهای مختلف هنری از جمله سازندگان صنایع دستی نیز جزء مفاخر استان محسوب می شوند، تصریح کرد که در این حووزه باید بیشتر کار شود تا هنر این عزیزان را بیشتر به معرض نمایش گذاریم.

ایزدی تجلیل از بزرگان علم و ادب استان را کاری ارزشمند و درخور توجهی دانست و افزود: اگرچه در سنوات گذشته کوشش شده تا از مشاهیری چون ابن سینا با برگزاری کنگره یزرگداشت وی، تجلیل به عمل آید، اما تجلیل و قدردانی از مفاخر دینی، علمی، ادبی و هنری استان پیشنهاد خوبی است که همانگونه که پیشتر گفتم در اردیبهشت 92 و با توکل بر خدا آن را انجام خواهیم داد. امیدواریم که دستگاههای دیگر از جمله فرمانداری و استانداری نیز ما را در انجام این کار یاری رسان باشند تا بتوانیم گوشه ای از خدمات و زحمات مفاخر و مشاهیر استان را ادا کنیم.

پاسخ دهید

7 نظر

BHW  ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۵:۵۳:۳۳

Thanks for the auspicious writeup. It in fact was a leisure account it. Look complicated to far brought agreeable from you! By the way, how can we keep in touch?

Louise  ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۳:۱۴:۰۶

Howdy I am so glad I found your webpage, I really found you by accident, while I was researching on Yahoo for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say kudos for a incredible post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don't have time to read it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the superb work.

Rosetta  ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۰۵:۴۳:۰۳

There's definately a lot to learn about this issue. I really like all the points you've made.

Grady  ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۶:۰۶:۳۸

hello!,I really like your writing so much! percentage we be in contact extra approximately your post on AOL? I need an expert on this space to resolve my problem. May be that is you! Having a look forward to see you.

Melina  ۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۱۶:۰۳:۵۲

rx express pharmacy https://rxpharmacyvaed.com/ pharmacy

Joanne  ۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۹:۴۲:۱۴

canada pharmacy https://canadianpharmacy-usx.com reputable canadian pharmacy

Catalina  ۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۰:۵۳:۴۸

online prescription http://canadianpharmacy-yy.com prescription drugs online