تبلیغات

حفظ منافع شخصی و گروهی دلیل تبدیل نقد منصفانه به تخریب است

حفظ منافع شخصی و گروهی دلیل تبدیل نقد منصفانه به تخریب است

حفظ منافع شخصی و گروهی دلیل تبدیل نقد منصفانه به تخریب است

متن زیر مربوط به مصاحبه اینجانب با خبرگزاری ایسنا منطقه همدان در تاریخ بیستم اردیبهشت 93 می باشد که در ادامه می آید. برای مطالعه کامل متن به ادامه مطلب بروید.

مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی همدان گفت: اگر بخواهیم یک مولفه برای مرزبندی بین نقد و تخریب نام ببریم باید بگوئیم که "حفظ منافع شخصی و گروهی" مهمترین دلیل تبدیل نقد منصفانه به تخریب است.

"جواد مسعودی" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان _ (ایسنا)، منطقه همدان، افزود: در نقد، قصد ترمیم و تقویت یک نظریه را داریم و نیت اصلی مان تکمیل هر چه مطلوب تر این نظریه است. اما در تخریب، نیت ما تضعیف مواضع یا نظرات یک شخص، یک سازمان یا یک گروه خاص است بدون اینکه به نقاط قوت آن شخص یا گروه یا سازمان توجهی داشته باشیم. یعنی دقیقا برعکس رویکردی که در نقد داریم.

وی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم یک نظریه را نقد کنیم، حرمت ها را حفظ می کنیم اما در تخریب، به واسطه اینکه نیت مان تخریب شخصیت افراد است، بدون توجه به حرمت و آبروی افراد، به زندگی شخصی و گذشته افراد حمله می کنیم.

در برابر کوچکترین نقدها واکنشهای کهکشانی نشان می دهیم

مسعودی در توضیح اینکه چرا نقد ما شکل تخریب به خود می گیرد خاطرنشان کرد: این امر به چند اصل مهم برمی گردد که یکی از آنها پایین بودن ظرفیت نقدپذیری در کشور است. به طوری که امروزه در برابر کوچکترین نقدها واکنشهای کهکشانی می بینیم و این یعنی رواج یک خودبزرگ بینی کاذب! خود بزرگ بینی ئی که تحمل عملکرد خود را ندارد. مورد بعدی مربوط به حسادت است. حسادت عاملی است که باعث می شود چشم دیدن پیشرفت و رشد دیگران را نداشته باشیم و همین عامل باعث رویکرد نقد تخریبی می شود.

وی ضعف ایمان و اعتقادات دینی را هم دیگر عامل روی آوردن به تخریب در جوامع دانست و ادامه داد: عدم توجه به اصل تساهل و تسامح نیز به رواج این رویکردهای تخریبی دامن می زند؛ بطوریکه دیگر تحمل عقاید دیگر را نداریم و نزدیکترین و آسان ترین راه ممکن، یعنی تخریب رقبا را در پیش می گیریم.

وی افزود: گاهی اوقات نقد سالم و منصفانه صورت می گیرد و نیت منتقد هم خیر است. ولی افراد و گروه هایی با عوام فریبی و جبران کم کاری ها، نقد صورت گرفته را تبدیل به تخریب می کنند. یعنی با هوچی گری و شلوغ کاری های بی دلیل، جای نقد و تخریب را عوض می کنند.

این مدرس علوم سیاسی با اشاره به گروه هایی که اقدام به تخریب دیگران می کنند، خاطرنشان کرد: این تخریب ها می تواند از طرف گروه های خاص سیاسی صورت بگیرد. گاهی این گروه ها نقد وارد و بجایی دارند که به هیچ عنوان هم قصدشان تخریب نیست.

تجربیات تلخ گذشته مانع از شناسنامه دار شدن نقدهاست

مسعودی با توجه به اینکه ما در حدود سی و چند سال است که در حال آزمون و خطا هستیم، تصریح کرد: تاکید بیش از حد ما به استفاده از اصل آزمون و خطا یک ضعف است. مهمترین دلیل تغییر سیاست هایی که یک شبه با عوض شدن یک دولت و آمدن دولت نو به یکباره زیر و رو می شوند، توجه بیش از حد به منافع و مواضع فردی و گروهی ئی است که باعث می شود گروهی دیگر که قدرت را در دست ندارند در برابر این تغییرات موضع گیری کنند. گروه های سرخورده سیاسی که با توجه به شرایط به دنبال کسب منافع و جایگاه برای خود هستند.

وی با تاکید بر این نکته که برای این گروه های تخریبگر، مردم و منافع آنها کوچکترین اهمیتی ندارد ادامه داد: مهمترین قصد این گروه های سرخورده، تخریب چهره نظام و خیانت به ملت است.

وی عدم وجود یک امضاء شناخته شده در پای اقدامات تخریبی را دلیل ترس و واهمه این افراد دانست و گفت: تجربیات تلخ گذشته در حوزه سیاسی نشان می دهد که این روزها بیشتر اقدامات تخریبی و نقدهای تند بدون نام و نشان وارد رسانه ها و مطبوعات می شود. وقتی که یک منتقد حرف می زند و بعضا تبعات حرف هایش باعث می شود که موقعیت شغلی و جایگاه اجتماعی اش را از دست بدهد، همین امر سبب پنهان کردن شناسنامه فرد یا گروه می شود.

مسعودی با تاکید بر پایین بودن آستانه تحمل افراد و احزاب در برابر نقد اظهار کرد: نبود فضای تساهل و تسامح باعث ترس منتقدین شده و همین امر، مهمترین دلیل مخفی کردن نام و نشان منتقد است و اگر هم نقدی را منتشر کنند این کار را با امضاء جعلی انجام می دهند.

کشورهای غربی مهمترین پشتیبان جریانات تخریبی هستند

این مدرس علوم سیاسی دانشگاه رسانه های خارجی و دستگاه های امنیتی خارجی را مهمترین پشتیبان و حامی این گروه های تخریبگر دانست و تصریح کرد: به جرات می توان گفت که بیش از 90 درصد این گروه ها را حامی های غربی و کشورهای اروپایی پشتیبانی می کنند. به طوریکه اگر سررشته هایی که در دست داریم را پیگیری کنیم بدون تردید به یکی از همین کشورهای اروپایی و رسانه های آنها مثل بی بی سی و... می رسیم. اقدامات خرابکارانه ای که سالهاست در حال انجام آن هستند.

وی با تاکید بر برخورد جدی با این گروه های تخریبگر افزود: کشور ما زیر ذره بین نگاه حقوق بشری دنیا است. به واسطه برنامه های هسته ای که دنبال می کنیم و مذاکراتی که با گروه 1+5 داریم، باعث شده ایم که دشمنان با پررنگ کردن مباحث حقوق بشری، به دنبال جنجال آفرینی بر ضد ما باشند. این گروه های خرابکار با تخریب هایی که پیگیری می کنند دنبال هزینه تراشی برای ایران هستند و ما باید برای جلوگیری از تولید اخبار مضر و پرهیز از جنجال بی مورد خیلی به این گروه ها نپردازیم.

نباید با توجه بیش از حد به اقدامات خرابکارانه آنها را بزرگ کرد

مسعودی پرداختن به این گروه ها و رسانه ای کردن آنها را باعث بزرگ و بین المللی شدن آنها دانست و ادامه داد: گاهی سیاست سکوت بهتر از اقدام جنجالی جواب می دهد. گاهی نباید جواب مشت را با مشت داد که البته این سیاست هم در کوتاه مدت جواب می دهد. یعنی می طلبد که در شرایط مطلوب، با شدیدترین برخورد ها با این گروه ها و افراد مقابله کرد و آنها را حذف کرد. اعتقاد دارم که نهادهای مسئول با این جریانات برخورد می کنند ولی این برخوردها خیلی جدی و پیگیرانه نیست و باید تقویت شوند.

وی با تاکید بر این نکته که گاهی این گروه ها با سر و صداهای رسانه ای که راه می اندازند به دنبال مظلوم نمایی هستند، خاطرنشان کرد: این ها با این اقدامات به دنبال یک واکنش تند از طرف نهادهای امنیتی ما هستند تا از این اقدامات سوء استفاده کرده و با رسانه ای کردن آنها، منافع خود و گروه های حامی خود را مطالبه کنند.

مسعودی به واکنش مسئولان ارشد نظام به این اقدامات خرابکارنه اشاره کرد و ادامه داد: عمده این واکنش ها با توجه به حساسیت موضوع ممکن است شیب متنوعی داشته باشد. مواقعی سکوت مطلق جواب می دهد و گاهی هم باید با جدیت تمام وارد عمل شد. گاهی واکنش ها به صورت جمعی و خودجوش در قالب راهپیمایی ها صورت می گیرد و بعضی مواقع هم با برگزاری همایش ها و گردهمایی نخبگان و افراد خاص و گروه ها به این اقدامات واکنش نشان داده می شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: ایشان توجه به نقد را مهم می دانند و تاکید بر نقد منصفانه دارند. ولی گاهی که نقدها رویکرد تخریبی و غیرمنصفانه به خود گرفته اند ایشان تذکرات لازم را داده اند که باید به این نکات توجه داشت.

گاهی سیاست سکوت؛ گاهی برخورد حذفی!

این مدرس علوم سیاسی دانشگاه در پایان با تاکید بر لزوم استفاده از سیاست سکوت یادآور شد: برخی مواقع هیچ برخوردی مانند سکوت سودمند نیست. با حساسیتی که کشور ما در خاورمیانه دارد و ذره بینی که توسط دشمنان غربی روی کشور ما گذاشته شده، خیلی باید با عقلانیت وارد عمل شد.

وی با تاکید بر اینکه در دنیای سیاست باید هوشمند و بیدار بود، خاطرنشان کرد: دشمنان همیشه در حال نقشه کشیدن برای ملت ما بوده اند، لذا از هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده می کنند. حال این فرصت می تواند روی آوردن به نقد و رویکردهای تخریبی رسانه بر ضد افراد و گروه ها باشد و یا اتهام زدن به ما در مورد نقض حقوق بشر! پس سکوت در جای خود پاسخگوی این اقدامات است و گاهی هم شدیدترین برخوردها جوابگوست تا این افراد و گروه های مغرض دست از اقدامات خود بردارند.

پاسخ دهید

1 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۸:۵۴:۳۵

Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and sources back to your blog? My website is in the very same niche as yours and my visitors would really benefit from a lot of the information you provide here. Please let me know if this alright with you. Regards!